Celebrate Creatief Leren 2.0 Feest van meervoudige intelligenties en talentontwikkeling

10 oktober 2018 

Over het programma

(wijzigingen voorbehouden)
 

Plenair programma

   
 

World Stage Theatre Company en NOSA

Een levendige ontvangst door acteurs van international allure. World Stage Theatre Company is het theatergezelschap van Kelli McLoud-Schingen, Cornelius Johnson, Dionne Lambert, Paula Scheider en Zero Stieirt uit de VS. Begin oktober voeren zij het stuk Best of Enemies uit in Amsterdam, Delft en Den Haag.
  Kelli McCloud-Schingen 
 


Dean Arma, spoken word artist

Dean Arma is een jongerenwerker, (filosofische) poëet en woordkunstenaar. Hij neemt je mee op een poëtische vlucht van ongekend wisselende hoogtes en eigen inzichten. Op unieke wijze deelt hij zijn visie op het dagelijkse leven en alles wat hij hierin meemaakt. Oprecht, indrukwekkend, kritisch, soms met een vleugje humor, en vooral origineel. Een beruchte kippenvelbezorger: het gebruik van de Nederlandse taal is om van te genieten. 
   Dean Arma
 


Introductie van meervoudige intelligenties

Intelligentie is meer dan IQ of EQ. Welke intelligenties zijn er, hoe herken je ze en hoe kun je ze gebruiken? Monika de Waal, voorzitter van Stichting Celebrate Creatief Leren, geeft een korte introductie op het thema van de dag.
   
 


Keynote 'The Tug of War is Over'

Dr. Branton Shearer presenteert recent neuropsychologisch onderzoek naar MI. Lange tijd werd de theorie over meervoudige intelligenties van Howard Gardner niet door de bestaande wetenschappelijke wereld aanvaard bij gebrek aan onderbouwing. In de praktijk heeft de toepassing van MI inmiddels zijn weg gevonden in het onderwijs, gezondheidszorg en bedrijfsleven. Recent onderzoek laat met neurowetenschappelijk bewijs zien hoe IQ verbonden is met meerdere intelligenties. De discussie kan worden beëindigd: The Tug of War is over.
   Branton
 


APK van je lijf

Ervaar kinesthetische intelligentie met Sander Warffemius en Jan Jaap Westerkamp in een bewegingsles met eenvoudige oefeningen die je elke dag kunt gebruiken.
Sander Warffemius is fanatiek Kung Fu-beoefenaar met expertise in bewegingsleer, natuurwetenschap en filosofie.
Jan Jaap Westerkamp bestudeert van jongs af aan oosterse krijgskunsten en heeft een eigen stijl ontwikkeld: Weidao Kung Fu. Deze bewegingsleer vergroot je lichaamsbewustzijn en is hierdoor eg geschikt als aanvulling op andere sporten.
   Sander Jan Jaap
 


Oogst van de dag

door Desirée Houkema, psycholoog en specialist Begaafdheid & Talentontwikkeling.
   
 


Workshops MI ervaren

   
 


Jouw verhaal in Beeld

Als je jouw verhaal zou verfilmen, hoe zou het er dan uitzien? Als iemand jou over 5 of 10 jaar vraagt naar het geheim van je succes, wat vertel je dan? In deze workshop gebruik je verhaalelementen om de eerste stappen te zetten in jouw ‘best case scenario’ en het realiseren van je droom. Stephanie Colenberg studeerde filmwetenschap aan de Universiteit Utrecht en volgde daarna opleidingen tot communicatieadviseur en loopbaancoach. Nu is zij gecertificeerd MIDAS-coach en schrijft ze persoonlijke profielen, levensverhalen en portretten.
   
 


De wetenschap van koken

“Het mooie aan koken? Je kan het simpel houden of juist ingewikkeld doen! Hoe ingewikkelder het proces, hoe leuker.” De 21-jarige hoogbegaafde kok in opleiding Jaxom Peters neemt je mee in de logisch-mathematische wereld van koken. Hoe kun je vis garen zonder verhitting? Wat is de perfecte temperatuur voor een gepocheerd ei? Wat gebeurt er met vlees bij tijdens het bakken? Leer en kook het zelf!
   Jaxom
 

 

   
 


Spelend leren met taal

Werken met verhalen en gedichten of met woordspelletjes geeft een andere, vaak verrassende dynamiek van leren. Deze speelse workshop biedt onder andere een bijzonder sprookje, een minicursus dichten en volop gelegenheid voor deelnemers om mee te spelen. Erno Mijland is manager innovatie bij BCO Onderwijsadvies. Hij traint leerkrachten en maakt daarbij vaak gebruik van het spelen met taal. Erno is opgeleid als docent Nederlands/Engels, auteur van vele boeken en blogs, werkte als journalist en bracht onlangs een eerste dichtbundel uit… het hoeft dus geen betoog dat hij iets heeft met taal.
   
 


Paardenspiegel

Lis van Vliet laat in haar workshop zien hoe je je naturalistische intelligentie kunt ontwikkelen. Je leert omgaan met dieren, maar krijgt ook inzicht in je gevoelswereld, en hoe non-verbale communicatie en gedrag elkaar beïnvloeden. Een paard houdt je een spiegel voor: hij oordeelt niet, maar kan wel confronteren. In de workshop kun je door verschillende oefeningen inzicht krijgen in je eigen non-verbale communicatie en ontdekken waar je kracht ligt. Lis van Vliet is al haar hele leven bezig met paarden en zet zich in voor het welzijn van mens en dier. Sinds dit jaar combineert ze paardencoaching met Repairing Balance Coaching.
   
 


Biljart

De nadruk in deze workshop van topbiljarter Raymund Swertz ligt op ruimtelijk inzicht, één van negen intelligenties die bij de conferentie belicht worden. "In de workshop wil ik proberen om de mensen mee te nemen in mijn visie, mijn gevoel en het biljarten. Ik benoem enkele facetten, zoals ruimtelijk inzicht en het daarbij behorende visualiseren en fotografisch geheugen. Daarnaast is het mentale aspect heel belangrijk. Je moet proberen om als sporter in het 'hoofd' van je tegenstander te komen.''
   
 


Storytelling and drama

Kelli McLoud-Schingen's Theatre and improvisation workshop for the workplace. 
   
 


Begrip, de sleutel tot succes

Fabio dos Reis Brito, Vincent Cohen, Marcel Spaargaren staan stil bij inter- en intrapersoonlijke intelligentie.
Heb je wel eens dat je in een gesprek bent en dat jullie helemaal langs elkaar heen praten? Dat heeft alles te maken met het begrijpen van de ander, begrepen worden en sociale intelligentie. Wil je beter kunnen communiceren? Dan zul je op ontdekkingsreis moeten om jezelf en een ander beter te begrijpen. War is het verschil tussen intentie en interpretatie? Hoe doe je dat? Dat leer je in onze workshop die bestaat uit een groepsopdracht, interactie en actiepunten.
Vincent Cohen helpt marketeers beter relaties te vormen met hun klanten met location-based services.
Marcel Spaargaren en Fabio dos Reis Brito zijn accountmanager bij Dell EMC. Marcel richt zich op commerciële business binnen de branches Legal/Finance en Maritiem/Offshore, en Fabio focust zich op een klantenset van multinationals binnen diverse industrieën.
   Fabio dos Reis Brito Vincent Cohen Marcel Spaargaren
       
 


Toepassing van MI

   
 


Masterclass MI in de praktijk

Branton Shearer en Frits Schoeren gaan tijdens deze Masterclass in op de rationeel-empirische methodologie van Branton Shearer (The Tug of War is over), en de vele voorbeelden uit bedrijfstrainings- en coachpraktijk van Frits Schoeren. De masterclass sluit af met een muzikale verrassing gebaseerd op het muzikale geheugen. Dr. Branton Shearer is neuropsycholoog en behaalde zijn masters degree aan de Harvard University. Frits Schoeren MA is muziek-/psychotherapeut, organisatiecoach en voorzitter van de Stichting aMI.
   
 


Masterdialoog: Plezier in leren

Psychiater Glenn Helberg deelt zijn kennis over intrapersoonlijke intelligentie, dus zelfbewustzijn. “Iedereen moet leren om zich te leren verhouden tot de eigen mogelijkheden. Iedereen verhoudt zich daarnaast ook tot de ander. Als die ander een oordeel heeft en bovendien iemand met gezag is, dan komt de verhouding tot de eigen mogelijkheden onder druk te staan. Die druk kan als stress gaan werken. Benoemingsstress. Kinderen mogen niet het plezier in leren verliezen. Hun vermogen om te leren moeten ze als iets positief blijven zien.”
   
 


MI in teams: maximaliseren met meervoudige intelligenties

William Tomà is operationeel directeur bij YASK, een grote facilitaire dienstverlener. Het bedrijf ontwikkelt zich naar een regie-organisatie en dat betekent een radicaal andere manier van organiseren. YASK gebruikt de MIDAS-scores (Multiple Intelligences Assessment Scales) van medewerkers als basis om door te praten over voorkeursactiviteiten en ontwikkelmogelijkheden.
   William Toma Yask
 


Toepassen van MI in het onderwijs

Het is tijd voor wat andere veranderingen in ons 100 jaar oude onderwijssysteem. Mat Custers van BCO Onderwijsadvies pleit voor beter onderwijs en minder werkdruk. Hij geeft praktische tips, die leerkrachten direct kunnen gebruiken. "Het is niet nodig om de inhoud te veranderen. Als docent bied je precies dezelfde lesstof aan, maar je houdt rekening met kinderen die visueel zijn ingesteld of juist verbaal heel sterk zijn.''
   
 


MIDAS bij leerkrachten

Jane van der Heijden en Gijs van Vark vertellen over hun werk met meervoudige intelligentie op een basisschool. 
Op de beide basisscholen van Jane en Gijs wordt al jaren vanuit het concept Meervoudige Intelligentie gewerkt. De laatste jaren wordt ook de MIDAS vragenlijst afgenomen om talenten beter in beeld te krijgen. De vragenlijst wordt niet alleen afgenomen bij leerlingen, maar ook bij alle leerkrachten. Er wordt in gesprek gegaan over hun MI profiel en wat dit betekent voor hun pedagogisch en didactisch handelen in de groep en functioneren als teamlid. Dus ook de talenten van de leerkrachten worden verkend, besproken en benut (matchen) en verder ontwikkeld (stretchen).
   Gijs van Vark
 


MIDAS bij leerlingen

Tijdens deze actieve workshop laat Helga Cornelissen (leerkracht van groep 7 en kartrekker MI) zien hoe en waarom basisschool De Meent werkt met MI.

In groep 3 wordt de Midas-vragenlijst ingevuld door ouders en in groep 6 door de kinderen zelf. Kinderen en ouders krijgen een overzicht van de intelligenties die in meer of mindere mate bij de kinderen passen. De intelligenties worden ingezet bij het aanbod van De Meent in de groepen en bij individuele leerlingen. Meer ‘beweegknappe’ groepen krijgen meer beweging aangeboden bij alle vakgebieden. Kinderen die meer ‘beeldknap’ zijn, krijgen meer visuele ondersteuning en mogen soms tekenen in plaats van schrijven. Zo zijn er tal van voorbeelden te geven.
   Helga Cornelissen
 


Academische inzichten

   
 


Hoogbegaafdheid en meervoudige intelligentie

Noks Nauta is ere-bestuurslid en wetenschappelijk medewerker van het Instituut Hoogbegaafdheid Volwassenen (IHBV). Ze geeft workshops, groepstrainingen en presentaties voor o.a. hoogbegaafde volwassenen, ouders van hoogbegaafde kinderen en professionals. Tijdens de conferentie zorgt ze voor het gewenste evenwicht, want ze twijfelt over het bestaan van meervoudige intelligenties."Ik herken de theorie van MI niet bij mijzelf en andere hoogbegaafde volwassenen.''
   Noks Nauta (foto Gijs de Kruijf)
 


Dropouts en intrapersoonlijke talentwikkeling

Albert Kaput begeleidt hoog getalenteerde jongeren en jongvolwassenen in hun ontwikkeling en adviseert en ondersteunt ouders en scholen bij de ontwikkeling van hun kinderen tot zelfverantwoordelijke jonge mensen. In zijn praktijk komt hij veel jongeren tegen die een ernstige mismatch ervaren tussen wie zij zijn en wat hun omgeving van het vraagt. Hun intra-persoonlijke intelligentie is sterk ontwikkeld en tegelijkertijd zijn hun communicatiemogelijkheden gedurende hun pogingen tot aanpassen afgenomen. Albert Kaput heeft een manier ontwikkeld waardoor zij zich wel aangesproken voelen en zich steeds meer openen.
 
   
 

 

Onderzoek Onderpresteren en MIDAS Job

Haiko Jessurun is kinder- en jeugdpsychotherapeut bij RINO Zuid. Hij vertelt over zijn onderzoek bij GGZ-organisaties naar de vraag hoe het komt dat er zoveel mensen in hun werk chronisch onderpresteren. Het blijkt dat mensen met het ene MI-patroon andere regelmogelijkheden in hun werk nodig hebben dan mensen met een ander MI-patroon. Voor organisatieadviseurs een interessant resultaat: hoe kun je in organisaties mensen gelegenheid geven om hun werkomgeving naar eigen behoefte in te vullen? 

  Haiko Jessurun
 


Onderzoek PABO Hogeschool Zuid

De afgelopen jaren is er met de MIDAS- vragenlijst onderzoek gedaan bij eerstejaars PABO-studenten. De achterliggende vraag hierbij was in hoeverre MI-profielen mogelijkheden bieden om opleidingsprogramma’s en een persoonlijke ontwikkeling bij te stellen. In de workshop van Noud de Ponti gaan we aan de hand van onderzoeksgegevens met de MIDAS-vragenlijst zicht krijgen op beroepsprofielen van startende PABO-studenten en dit in relatie brengen tot het eigen MIDAS-profiel en het eigen mogelijke beroepsprofiel. Welk MIDAS-beroepsprofiel is voor jouw organisatie en voor jouw ontwikkeling gewenst? 
 
Noud de Ponti
 

Signeersessie

Tijdens de lunchpauze signeren Branton Shearer, Frits Schoeren en Stephanie Colenberg het boek ‘Roeien met je oren. Meervoudige intelligenties in de praktijk.’