Celebrate Creatief Leren 2.0 Feest van meervoudige intelligenties en talentontwikkeling

10 oktober 2018 

Topbiljarter Swertz op Celebrate 2.0

''Als kinderen iets willen bereiken in het leven of sporters in hun sport, dan is dat ook echt mogelijk. Daar ben ik heilig van overtuigd,'' zegt Raymund Swertz. De Nederlandse topbiljarter is een van de professionals met een workshop tijdens de conferentie Celebrate Creatief Leren 2.0. De nadruk ligt op zijn sterk ontwikkelde ruimtelijk inzicht, één van negen intelligenties die bij de conferentie belicht worden.
 
"In de workshop wil ik proberen om de mensen mee te nemen in mijn visie, mijn gevoel en het biljarten. Ik benoem enkele facetten, zoals ruimtelijk inzicht en het daarbij behorende visualiseren en fotografisch geheugen. Ik herinner me alle patronen tijdens een wedstrijd die ik na afloop terug kan halen om mijn spel te evalueren. Daarnaast is het mentale aspect heel belangrijk. Hoe meer je van iemand wint, hoe moeilijker het wordt voor je tegenstander om van jou te winnen. Je moet proberen om als sporter in het 'hoofd' van je tegenstander te komen,'' aldus Swertz.
 
Titels
 
Talent, inzicht, doorzettingsvermogen en een goede begeleiding zorgden voor succes. Zijn eerste nationale titel haalde hij op zijn twaalfde en op zijn zeventiende behoorde hij tot de Nederlandse top. Op het Johan Cruijf College kreeg hij de ruimte om onderwijs te combineren met zijn passie. Inmiddels heeft hij elf nationale ereklasse titels en drie Europese titels op zijn naam. In april won hij in het Brabanste Berlicum het vijfkamp biljart toernooi. "Natuurlijk bestaat het leven uit meer dingen dan alleen sport, maar dit is altijd mijn drijfveer geweest: de top bereiken en titels winnen. Hier werk ik voor.''
 
Met zijn workshop wil Swertz een bijdrage geven aan een betere manier van onderwijs en ontwikkeling voor jongeren en volwassenen. "Er wordt nog altijd te veel in hokjes gedacht, maar iedereen heeft sterke en minder sterke kanten. De een kan goed rekenen, de ander kan makkelijk woorden leren en onthouden. Ik heb mijn ruimtelijk inzicht. Toen ik op school zat, werd iedereen gelijk behandeld. Dat is natuurlijk niet meer van deze tijd.''