Celebrate Creatief Leren 2.0 Feest van meervoudige intelligenties en talentontwikkeling

10 oktober 2018 

Afwijkers en baanbrekers

Ouders van speciale kinderen lopen vaak aan tegen de grenzen van het schoolsysteem. Norella Verwoord, financieel adviseur van Stichting Celebrate Creatief Leren en zelf moeder van een bijzonder kind, raadt ouders aan op zoek te gaan naar informatie, mogelijkheden en inspiratie over hoe je je kind het beste kunt helpen. 

De kleuterjuf was heel erg bezorgd toen ze zijn tekening zag. Alle kinderen hadden een vrolijk gekleurde paashaas gemaakt, alleen deze jongen had hem achter tralies gezet. Zijn moeder moest meteen naar school komen. Geïnteresseerd vroeg ze waarom hij een sombere paashaas in de gevangenis had getekend. Hij zag het probleem niet: hazen zijn toch bruin? En de buurman had konijnen in een hok.
 
Norella Verwoord haalt dit voorbeeld aan om te illustreren hoe scholen soms omgaan met kinderen die (vaak letterlijk) uit de pas lopen. “Mijn kind vond geen aansluiting bij de groep. Leerkrachten konden hem niet peilen. Ik liet hem de eerste 10 jaar bewust kind zijn, maar daarna stapelden de diagnoses zich op. Steeds weer moest ik naar school komen omdat er iets met hem aan de hand was. Het werd bijna onmogelijk voor mij om nog te werken. Na de lagere school kon hij op geen enkele school in onze woonplaats terecht. Als voormalige financial en risk manager in het bankwezen ben ik gewend om problemen op te lossen, maar dit kon ik niet oplossen. Scholen moeten passend onderwijs leveren, maar kennis en expertise schieten vaak tekort. Hoewel ze hun best doen, weten ze meestal niet hoe ze het kind het beste kunnen helpen.”
 
Norella ging zelf op zoek naar manieren om haar zoon te helpen en kwam daarbij in aanraking met meervoudige intelligentie. “Ik was blij met deze nieuwe invalshoek. Eindelijk een positieve benadering. Mijn zoon is dyslectisch, maar visueel sterk. Ik ontdekte andere methoden om hem te helpen bij dagelijkse dingen, zoals zelfstandig naar school fietsen. Een diagnose zegt uiteindelijk niet alles. Een stempel als ‘autistisch’ is duidelijk voor anderen, maar het kind is niet veranderd: het is nog steeds een individu met eigen talenten en mogelijkheden.
 
Het is eigenlijk niet te geloven dat er in een kenniseconomie zo met mensen wordt omgegaan. De afwijkers zijn vaak de baanbrekers. Vier juist het feit dat je anders bent!”