Nieuws

Keynote speaker: Branton Shearer

De keynote speaker van Celebrate Creatief Leren is de Amerikaanse neuropsycholoog, leraar en schrijver dr. Branton Shearer, een onbetwiste autoriteit op het gebied van meervoudige intelligentie. In 1987 bedacht en ontwikkelde Shearer de Multiple Intelligences Developmental Assessment Scales (MIDAS™); door Howard Gardner omschreven als het beste MI-onderzoek dat er is. MIDAS™ werd oorspronkelijk gebruikt bij […]

Afwijkers en baanbrekers

Ouders van speciale kinderen lopen vaak aan tegen de grenzen van het schoolsysteem. Norella Verwoord, financieel adviseur van Stichting Celebrate Creatief Leren en zelf moeder van een bijzonder kind, raadt ouders aan op zoek te gaan naar informatie, mogelijkheden en inspiratie over hoe je je kind het beste kunt helpen.  De kleuterjuf was heel erg […]

MI en Hoogbegaafdheid

Bestaan meervoudige intelligenties eigenlijk wel? Tijdens de conferentie Celebrate Creatief Leren 2.0 wordt die vraag gesteld door Noks Nauta, autoriteit op het gebied van hoogbegaafdheid bij volwassenen. Als een van de sprekers geeft ze uitleg over haar twijfels. “De theorie van de meervoudige intelligenties is een theorie over intelligentie en hoogbegaafdheid, maar het is zeker […]

Spelend leren met taal

“Mijn spelen is leren, mijn leren is spelen,” schreef Hyronimus van Alphen. Het is het motto van Erno Mijland, manager innovatie en senior adviseur bij BCO Onderwijsadvies. Erno is opgeleid als docent Nederlands/Engels, auteur van vele boeken en blogs (alleskanaltijdbeter.blogspot.com), werkte als journalist en bracht onlangs een eerste dichtbundel uit. Het hoeft dus geen betoog […]

Terug naar plezier in leren

“Mensen leren vanaf de conceptie. In ieder geval vanaf de geboorte. Het is belangrijk dat we kinderen het plezier in leren niet laten verliezen.” Psychiater Glenn Helberg is één van de sprekers tijdens de conferentie Celebrate Creatief Leren 2.0. In een masterclass deelt hij zijn kennis en beantwoordt hij vragen over zelfbewustzijn en benoemingsstress. “Iedereen […]

Topbiljarter Swertz op Celebrate 2.0

”Als kinderen iets willen bereiken in het leven of sporters in hun sport, dan is dat ook echt mogelijk. Daar ben ik heilig van overtuigd,” zegt Raymund Swertz. De Nederlandse topbiljarter is een van de professionals met een workshop tijdens de conferentie Celebrate Creatief Leren 2.0. De nadruk ligt op zijn sterk ontwikkelde ruimtelijk inzicht, […]

Beter onderwijs, minder werkdruk

Betere onderwijsresultaten en toch minder werkdruk voor leraren? Het is mogelijk. Niet door het aanpassen van de lesstof, maar door een andere manier van lesgeven. Onderwijsadviseur Mat Custers weet dat het kan. Op de conferentie Celebrate Creatief Leren 2.0 geeft hij praktische tips, die leerkrachten tijdens hun volgende werkdag direct kunnen gebruiken.  Custers is senior […]

Millimeterwerk

‘Naarmate we ouder worden vergeten we dat we ook non-verbaal communiceren. We leren ons denken meer te gebruiken dan ons gevoel. Kinderen staan nog veel dichter bij hun gevoel en kunnen daardoor veel intuïtiever werken. Een paard houdt je een spiegel voor: hij oordeelt niet, maar kan wel confronteren. In de workshop kun je door […]

IQ Kok

“Het mooie aan koken? Je kan het simpel houden of juist ingewikkeld doen! Bijvoorbeeld een steak eerst in de oven bakken en daarna met een gasbrander afmaken. Hoe ingewikkelder het proces, hoe leuker ik het vind.” De 21-jarige Jaxom Peters heeft bijna zijn eerste diploma op zak. Basiskok op MBO 2 niveau. Het geeft de […]

Blijf altijd observeren

“Met mijn workshop wil ik mensen anders naar dingen laten kijken. Communiceren door middel van schetsen. De deelnemers leren in korte tijd te schetsen met verschillende materialen. Potlood werkt anders dan marker of houtskool; iedere schets wordt anders.In schetsen kun je veel van jezelf laten zien. Soms laat ik mijn studenten hun werk anoniem inleveren. […]